close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

ניתוח פלסטי

הרב יניב חניא

הרב יניב חניא
כזאלולתשעט27/09/2019

שאלה:

שלום כבוד הרב. אני דתיה ומקיימת וחיה באורך חיים דתי וכו.. יש לי בעיה ספציפית במראה שלי, אינני אוהבת את האף שלי ודבר זה גורם לי לחוסר ביטחון ובגלל זה אנני מוכנה לצאת לדתיים. האם יש איסור לעשות ניתוח פלסטי באף שישנה את צורתו על מנת שארגיש קןדם כל בנוח עם עצמי.

תשובה:

יש לתשובה הזו כמה חלקים, אני חושב.

החלק הראשון הוא שניתוח פלסטי באופן כללי, הוא לא דבר פשוט. כלומר- מדובר בפרוצדורה ניתוחית, שיש בה סיכון מסויים, וגורמת נזקים לאורך זמן. אין שום ניתוח ללא סיכון, כך שצריך סיבה ממש ממש טובה לעשות כזה. ולא כמו שאולי מקובל היום, שעושים דברים כאלו בקלות יתירה (אחד המתפללים בבית כנסת שלי סיפר לי שהוא היה בתור למין ניתוח פלסטי בכרחי והיה בהלם מכמויות הנשים שחיכו בתור). כך שהעניין הראשון הוא שצריך סיבה טובה.

החלק השני הוא שבהחלט יתכן ובמצבים נפשיים מסויימים, של בושה עצמית גדולה, של מצוקה נפשית בגלל המראה וכדומה, שבהם זה יהיה מותר. אם יש בזה משום שיפור ההרגשה של המצוקה. עם דגש על מצוקה, על צער גדול ולא על סתם הרגשת אי נוחות. כלומר- אם היה מדובר במום של ממש, ודאי שהיינו מתירים ניתוח כזה. אולם השאלה אם זה ממש מום מבחינת האשה.

בחלק השלישי נוגע לעניינים רוחניים ולקשר שבין המראה לתחושה הנפשית. בכך, כולנו בחברה המודרנית והמערבית, בודאי חולים ולא בריאים. אנחנו ללא ספק נותנים למראה החיצוני ול"הגדרות החיצוניות" של מה יפה ומה לא יפה להשפיע עלינו. ואנחנו, כולנו בעולם המודרני, הרבה יותר מידי עסוקים בחיצוניות. מודל היופי המודרני הוא מאוד בעייתי וגורם הרבה פעמים למשברים אמיתיים. תראי לאיזה מצב מגיעות נערות מסויימות מבחינה אנורקסיה וכדומה. כמובן שהמקרה שלך לא דומה, אולם זה נראה כמה זה עמוק אצלנו. ופעמים רבות, כמו שאמרנו כשלא מדובר במום, התחושה הפנימית של חוסר שביעות רצון והרגשה רעה בגלל מראה חיצוני, קשורים לתחושה פנימית. כלומר- אם אדם ישכנע את עצמו שזה מה שיפה, שאת הכי יפה בעולם, זה יעבוד וישפיע על התחושה. וגם יקרין החוצה. 
זה בהחלט לא קל ואני יודע כמה כולנו מושפעים באמת ממה שרואים בחות ובתקשורת, אולם למדתי, חד משמעית, שכמעט ואין משמעות למראה החיצוני ה"אובייקטיבי", זה תלוי בתחושות ובהקרנה הפנימית.

לכן, אם לא מדובר ממש ב"מום" ובהרגשה שלך שאת ממש ממש סובלת מזה. אני חושב שאין מקום לניתוח כזה. אנחנו יכולים בהחלט לעבוד על עצמנו, שוב ושוב ושוב, ולנסות לחנך את הלב שאת הכי יפה בעולם
תשובות נוספות בנושא-
עניי עירך קודמים?
השאלה מעניינת ואף פעם לא חשבתי עליה. אני נוטה לומר שלא (למרות שאני לא בטוח לחלוטין, זו שאלה חדשה...). בכלל בימינו המושג של עניי עירך מעט שונה, כי אנחנו חיים באמת בכפר גלובלי ולכולנו יש מכרים, חברים, משפחותצ וכו' שגרות במקום אחר ומבחינתנו הם קרובים מאוד. לענ"ד זה תלו במצב- אם את מוצאת תחום שמעניין אותך קרוב לבית, שהצורך בו גדול מאוד ושאת יכולה לתרום שם לא פחות ממה שבמרחק, אני חושב שהעניין של עניי עירך יכול להיות שיקול, אם אחד התנאים לא קיים, לדעתי זה לא שיקול. נניח שיש בית לילדים ממצב קשה במקום רחוק מביתך, ואת יכולה לתרום שם באמת ולעזור להם, אני לא חושב שאת צריכה לקחת את השיקול בחישוביך, אולם אם יש בית כזה בדיוק סמוך לביתך, זה בהחלט יכול להיות חלק מהעניין. צריך לקחת בחשבון גם את העובדה שתרומה במקום רחוק מהבית היא הרבה פעמים יותר גדולה משמעותית, מכיוון ששם את הלחץ של הבית כל הזמן...
חתונה ב1 לאוגוסט
איפה נרשמתם לנישואין?
וגם, מתוך סקרנות בלבד, איך אתם יודעים שאני גר בצפת? 
קדיש בעברית
1. עד כמה שידוע לי ממש לא נהגו להגיד את הקדיש בעברית, חכמים אמרו דברים גדולים וחשובים על הקדיש בארמית ועל כך שהוא צריך להיות בארמית. בעבר גם נתקלתי ברבנים שפסקו שאסור לעשות זאת.
2. האמת היא שקשה לי לפסוק, אני מניח שזה תלוי בקהילה ובאופי שלה, האם זו קהילה רפורמית, אם זו קהילה דתית שרק בעניין הזה מתנהגת אחרת וכדומה... אני חושב שאם לא מדובר בקהילה רפורמית מה שצריך לעשות זה לומר את הקדיש,בארמית, בשקט, כך שהוא לא יפריע אבל יהיה לפי מסורת חז"ל.
3. כיום לא נהוג ממש לוותר (למרות שיש מעטים שנוהגים כך) אלא לומר אותו בלחש.
4. לענ"ד לא, הקדיש נועד להיאמר בארמית.   
יחסי אישות
שלום רב, בהצלחה רבה בדרככם החדשה, יהי רצון שתזכו לעבוד את ה' מתוך שמחה, אושר, עושר ובריאות ולגדל בנים ובני בנים לתורה ועבודה, שהקב"ה יתן לכם כח לעמוד בכל הנסיונות. אני לא מכר ספר שממש נכנס לפרטי הפרטים של השאלה, מלבד אולי "בואי כלה" של הרב אבינר... עיין בבקשה בתשובות הבאות: לגבי ביאה שלא כדרכה המשך אותה שאלה לגבי מין אוראלי, חשוב לזכור שאסור לבעל לעשות מין אוראלי לאשה, חכמים קובעים שאסור לבעל לראות או לנשק את אותו מקום. אם יש צורך בהבהרות נוספות אשמח לעזור.
תכניים לא חוקיים - גזל?
בחלק ניכר מהקרים הם ייחשבו לגזל, יתכן ובחלק מהמקרים, באופן טכני, הם לא יהיו גזל הלכתי, אבל בחלק ניכר כן.
הרהורים
זו שאלה טובה שגם אני חשבתי עליה המון, התשובה לעניות דעתי מורכבת משניים-

א) צריך להבין שיש בעולם "בחינות", דרגות, שלבים וכדומה... ישנן בהחלט בחינות שבהן המעשה הוא חמור יותר (לדוגמא- מי שיהרוג מישהו בפועל יענש קשות, מי שרק יחלום על הריגת מישהו אחר לא יענש) אולם ישנן בחינות שבהם המחשבה היא חמורה יותר. בחינות עליונות שבהן אין עונש מעשי.

ב) בניגוד למה שמקובל בימינו, על פי היהדות המחשבה, כמו הדיבור, פועלת מאוד. בימינו נהוג לומר שאין משמעות למילים ורק מה שכתוב פועל, אולם לפי היהדות הדיבור פועל, משנה וקובע ואפילו ניתן להיענש על דיבור לא ראוי, להפוך סתם חפץ להקדש על ידי דיבור וכדומה... אותו דבר לגבי המחשבה- המחשבה פועלת, יוצרת ומשנה עולמות.
אולם אפילו יותר מזה- מכיוון שהמחשבה היא טהורה יותר, עליונה יותר, חופשית יותר וקרובה יותר לאלוקות (שהרי אלוקים פועל הכל במחשבה) הרי שמבחינות מסויימות המחשבה פועלת אפילו יותר מאשר הדיבור והמעשה, כי היא קרובה יותר לשורש העליון של החיים. אולי ניתן להבין את זה קצת, בהשאלה כמובן ולהבדיל הרבה הבדלות, על ידי השוואה לכלים מעשיים בימינו. פטיש הוא כלי גס וחזק והוא בהחלט יכול לפעול, אולם לפעולה הגסה שלו יש מגבלות, מטוס הוא הרבה יותר שברירי ומצריך טיפול וכו', אולם יכולת הפעולה שלו גדולה יותר ואילו מחשבים לא זזים, למעשה, אבל יכולים לשנות את כל העולם כולו. אז לפי זה המחשבה העליונה של האדם היא פועלת אפילו יותר ממעשיו וטומאת המחשבה מזיקה יותר מאשר טומאת הגוף.

נקודה אחרונה- על פי תורה פנימית המחשבה חמורה יותר מכיוון שאין בה "מיתוק" כלומר- כשאדם חושב מחשבות רעות, שום דבר לא מטהר אותן בסוף, המעשה סופו להיטהר על ידי משהו (וד"ל), אולם המחשבה נשארת גסה ומזיקה...
כמובן שעל דרך זו המחשבה הטובה פועלת גם היא המון בעולם!